توزیع موسیقی چیست؟ هر آنچه هنرمندان باید بدانند

شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل

به طور خلاصه، توزیع موسیقی (یعنی به اشتراک گذاری یا انتشار) موسیقی در مجموعه ای از پلتفرم ها و بازارهای فیزیکی و آنلاین است.

توزیع موسیقی اکنون تنها راه برای رساندن موسیقی شما به گوش همه شنوندگان شما است – مهم نیست کجا گوش می کنند. این بخش اساسی از استراتژی انتشار موسیقی هر هنرمند مدرن است.

بنابراین اگر هنرمند یا برندی هستید که به دنبال پخش موسیقی خود از طریق توزیع موسیقی هستید، به یک توزیع کننده موسیقی نیاز دارید .

 

توزیع موسیقی چگونه کار می کند؟

در گذشته موسیقی را بصورت فیزیکی منتشر میکردند.(به طوری که هر نوع نت، موسیقی چاپ شده، سی دی، وینیل، نوار کاست و غیره) توزیع کنندگان موسیقی بیشتر برای انتقال موسیقی فیزیکی به هر مغازه ضبط، عمده فروش و فروشگاهی که از فروش پشتیبانی می کردند، کار می کردند.

و تا به امروز، نقش یک توزیع کننده موسیقی – که گاهی اوقات به عنوان یک پخش کننده موسیقی شناخته می شود – تا حدودی یکسان است. اما اکنون بیشتر به صورت آنلاین کار می کنند.

در دوران اوج سی دی، وینیل و کاست، موسیقی ضبط شده تقریباً کاملاً فیزیکی بود. که اکنون با نگاهی به گذشته تقریباً باورش سخت به نظر می رسد!

با این حال، در سال ۲۰۲۲، فروش فیزیکی موسیقی در ایران تقریبا منسوخ شده است. به این معنی که بازار موسیقی دیجیتال اکنون بزرگترین مشارکت کننده در مارکت به عنوان یک کل است – و به نظر نمی رسد که به این زودی ها تغییر کند.


یک توزیع کننده موسیقی چه کار می کند؟

از آنجایی که بازار موسیقی از فیزیکی به دیجیتالی تبدیل شده است، روند توزیع موسیقی نیز به طور طبیعی در کنار آن تغییر کرده و با نیازهای جدید هنرمندان در صنعت مدرن سازگار شده است.

در سال ۲۰۲۲،  توزیع کنندگان موسیقی دیجیتال مانند روبیت اکنون  ۲ نقش اصلی دارند:

 

۱. انتشار موسیقی در سیستم عامل های آنلاین 

با توجه به اینکه اکنون تقریباً ۱۰۰٪ بازار دیجیتالی شده است (شامل شنوندگان)، هنرمندانی که می خواهند موسیقی خود را در آنجا پخش کنند و توسط مخاطبان شنیده شود، باید آن را به صورت آنلاین در دسترس قرار دهند.

توزیع‌کنندگان موسیقی با سرویس‌های موسیقی از جمله  Spotify،  Apple Music و  Amazon Music ، و همچنین پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند  TikTok و  Instagram ، به‌علاوه پلت‌فرم‌های کوچک‌تر با مخاطبان خاص بیشتر و خدمات بین‌المللی فقط در نقاط خاصی از جهان در دسترس هستند و قراردادهای توزیع دارند.

 

برای اکثر پلتفرم‌های استریم (حداقل بزرگ‌ترین‌ها) هنرمندان در واقع اجازه ندارند مستقیماً موسیقی خود را آپلود کنند. ارائه‌دهندگان خدمات دیجیتال بزرگ مانند Spotify میزبان میلیون‌ها هنرمند هستند، به این معنی که آنها نمی‌خواهند با کار کردن و پرداخت هزینه به صورت فردی سروکار داشته باشند.

بعلاوه به این فکر کنید که این کار تا چه اندازه برای هنرمند استرس زا خواهد بود. اگر می‌خواهید روی پلتفرم‌های متعدد منتشر کنید، به این معنی است که با افراد بی‌شماری، ایمیل‌های بی‌شمار و نیازهای فراداده‌های بی‌شماری سروکار دارید، همه فقط برای اینکه موسیقی‌تان را در مکان‌های مناسب قرار دهید.

برای پلتفرم های موسیقی, اولویت اصلی آنها شنونده نهایی است. اما برای توزیع کنندگان موسیقی مانند روبیت ، اولویت اصلی هنرمند است. به همین دلیل است که ما به‌عنوان واسطه عمل می‌کنیم و تمام استرس‌هایی را که در غیر این فرایند احتمالاً بسیار پیچیده (و تقریباً غیرممکن!) خواهد بود را از بین می‌بریم.

 

۲. پرداخت حق امتیاز موسیقی

هر بار که یک شنونده موسیقی را به صورت آنلاین استریم یا دانلود(قانونی) می کند، هنرمند به شکل حق امتیاز درآمد کسب می کند.

توزیع موسیقی چیست؟ هر آنچه هنرمندان باید بدانند

 

در واقع وظیفه توزیع کننده موسیقی این است که شکاف بین انتقال این حق امتیاز از پلتفرم پخش موسیقی،  بازگشت به هنرمند یا دارنده حق کپی رایت را پر کند.

همچنین باید توجه داشته باشید که بسیاری از توزیع‌کنندگان مشهور موسیقی در ازای خدمات یک هنرمند، حق‌الامتیاز یک هنرمند را به‌خاطر دریافت می‌کنند.

بسیاری اما نه همه. 

وقتی تصمیم می‌گیرید موسیقی خود را با روبیت منتشر کنید، از تمام حق امتیازی که از فروش آنلاین و پخش جریانی ایجاد می‌کنید، در هر پلتفرم یا فروشگاه آنلاینی که در آن منتشر می‌کنید را حفظ خواهید کرد.

کار با یک توزیع‌کننده موسیقی نیز این فرآیند پرداخت حق امتیاز را برای هنرمندان و پلتفرم‌های موسیقی ساده‌تر می‌کند – به‌خصوص اگر هنرمندی هستید که موسیقی خود را در فروشگاه‌های آنلاین مختلف منتشر می‌کنید.

یک پرداخت بزرگ در پایان ماه، با تمام پلتفرم‌ها/فروشگاه‌ها، جریان‌ها و دانلودها.

 

2 دیدگاه :

  1. سلام مرسی از اطلاعات مفید که در اختیار ما قرار میدید. من قبلنا از سایت های خارجی مثل obeato و musicradar استفاده میکردم و چون زبانم خوب نبود هیچ وقت درست حسابی متوجه منظورشون نمیشدم . الان دقیقا با این مقاله شما کل داستان رو متوجه شدم . احتمالا موزیکمو توی اسپاتیفای منتشر کنم. همچین خدماتی دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *